Voormalige Schiedamse danszaal en bioscoop Monopole is nu gevuld met kunst
De Monopole, ontworpen door de Schiedamse architect A. Stahlie, opende in 1921 als bioscoop Pandora Appelmarkt 2A in Schiedam. Het gebouw heeft sindsdien verschillende functies gehad, waaronder een dansschool. Het monumentale pand is gerestaureerd en herbestemd, waarbij Stedelijk Museum Schiedam de voormalige bioscoopzaal huurt als nieuwe tentoonstellingsruimte. Silence & The Presence of Everything is de eerste exposite. De tentoonstelling vol intrigerende installaties rond natuurfenomenen is t/m 31 mei te zien.
De kunstinstallaties van kunstenaars Boris Acket, Carel Balth, David Bowen, Lily Clark, Tina Farifteh, Gordon Hempton, Sabine Marcelis, Lachlan Turczan en Guido van der Werve kom je verspreid door de Monopole tegen. Kunstenaar Boris Acket is bovendien gastcurator van de tentoonstelling, samen met co-curator Sanneke Huisman.
Unusual Weather Phenomena van Boris Acket is een indrukwekkende installatie waar bezoekers onder kunnen liggen om een ongebruikelijk weerfenomeen te beleven. Het werk kan ook vanaf het balkon worden bekeken waar het deint als een levend landschap. Het is ingenieus ontworpen: het zelflerende algoritme dat Acket samen met creatief programmeur Corey Schneider ontwierp, neemt het natuurfenomeen over, zodat de maker de controle over zijn eigen werk verliest.
Unusual Weather Phenomena van Boris Acket
Op het puntje van de Noordpool
Lily Clark weet het principe dat waterdruppels, hoe klein ook, altijd naar het midden van de aarde stromen te verbeelden. Guido van der Werve besloot 24 uur lang op het puntje van de Noordpool te gaan staan en niet mee te draaien met de aarde. Zijn film Nummer negen, the day I didn't turn with the world is daar een stille getuige van. Ook zijn er gevangen zonnestralen, weersystemen van stof en licht, deinend riet uit Schiedam dat meebuigt met wind uit Minnesota en grenzeloze horizonnen.
De aanwezigheid van alles
Akoestisch ecoloog en filosoof Gordon Hempton, die een belangrijke inspiratiebron vormt voor deze tentoonstelling, plaatste eens een microfoon op de wereld en zette daarbij een koptelefoon op. Het leverde hem een onvergetelijke ervaring op. Boris Acket en Sanneke Huisman: ’’Dat gevoel was ons uitgangspunt voor deze tentoonstelling. Je betreedt een wereld waarin je alles voor het eerst lijkt mee te maken, door de ogen en oren van de kunstenaars. De titel van de tentoonstelling hebben we daarom afgeleid van een uitspraak van Hempton en vat dit alles samen: ‘Stilte is niet de afwezigheid van iets, maar de aanwezigheid van alles’.” De werken, verdeeld over twee etages, laten nadenken over de positie van de mens op deze wereld.
Dit is gesponsorde content
Boris Acket & Sabine Marcelis, Sunbeam, Captured II, 2025. foto's Aad Hoogendoorn