Spring naar hoofdinhoud

Het Nederlands Fotomuseum belicht de hoogtepunten van Ad van Denderen

In de periode 1965-2019 kaartte documentaire fotograaf Ad van Denderen onderwerpen aan als apartheid, migratie en het geopolitieke conflict tussen Israël en Palestina. Onderwerpen die nu nog steeds actueel zijn. De grootse overzichtstentoonstelling Ad van Denderen: Onderweg belicht de hoogtepunten uit zijn carrière. De expositie is t/m 19 mei 2024 te zien in het Nederlands Fotomuseum.

Over Ad van Denderen

Na zijn afstuderen reisde Ad door Azië en het Midden-Oosten. In de jaren daarna fotografeerde hij onder andere in Tsjetsjenië, Iran, Israël en de Palestijnse Gebieden, Zuid-Afrika en Zuid-Europa. Maar ook in Nederland maakte hij iconische foto’s, zoals die van zijn eerste grote documentaire project Huizen van bewaring (1978-1979), waarvoor hij zich liet opsluiten in de gevangenissen van Amsterdam.

Onderweg

Voor zijn foto’s was Van Denderen veel onderweg. Maar ook figuurlijk stond hij niet stil. Van Denderen bleef zoeken naar nieuwe manieren van beeld maken. Rond het jaar 2000 verwisselde hij zijn verhalende zwart-wit fotografie voor een meer conceptuele beeldtaal. Reflectie en verbeelding werden belangrijker dan registratie.

Verhalen van toen en nu

Tijdens zijn vele reizen hield Van Denderen dagboekjes bij. Op basis van deze aantekeningen schreef hij korte verhalen over gebeurtenissen die relateren aan zijn fotowerken. Een aantal verhalen heeft hij speciaal voor deze tentoonstelling ingesproken. Daarnaast zijn verhalen te horen van Saman Amini, Abdelkader Benali, Eefje Blankevoort, Kunya Hoang, Cigdem Yüksel en Lebohang Tlali. Zij geven hun visie op de onderwerpen en thema’s van Van Denderens foto’s en leggen zo de verbinding tussen toen en nu.

Visueel erfgoed

Het fotoarchief van Ad van Denderen komt binnenkort in beheer bij het Nederlands Fotomuseum. De volledige fotoserie Go No Go werd in 2007 door het museum verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Een iconische foto uit deze serie is ook te zien in de Eregalerij van de Nederlandse fotografie.

Reacties

'De betrokkenheid spat van de foto's van Ad van Denderen, die naamloze ontheemden nooit als slachtoffer neerzet' - ★★★★ de Volkskrant

'Ad van Denderen vindt zichzelf steeds weer opnieuw uit. De tentoonstelling [...] toont zijn scherpe oog voor compositie én zijn betrokken werkwijze.' ★★★★ NRC

 

Kijk voor meer informatie op de website van het Nederlands Fotomuseum.


Dit is gesponsorde content.
Foto: Ad van Denderen.

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.