Wereldmuseum en Ellae schijnen hun licht op Marokkaans borduurerfgoed
De tentoonstelling Geen woorden maar draden in Wereldmuseum Rotterdam laat zien met wat een liefde, geduld en veerkracht, indrukwekkende borduurwerken zijn gemaakt. En dat deze kunst van alle tijden, nog altijd springlevend is. De handen die aandachtig de steken zetten, behoren vaak toe aan vrouwen, wiens naam vaak onbekend is.
Art She Crafted
Onder de titel Art She Crafted van Stichting Ellae wordt een van deze vrouwen uit de onbekendheid gehaald. Zo zet Ellae de kunstenaar Saida Bennoude Azzabi in het licht in deze tentoonstelling. Bennoude Azzabi, meester in de Tarz-Fessi borduurtechniek die diepgeworteld is in het traditionele Marokkaanse textielerfgoed, zet zich in voor het behoud en de voortzetting van deze eeuwenoude traditie. Haar werk heeft spirituele betekenis en artistieke expressie en is vernuftig. Steek na steek vormt zij geometrische patronen zonder ze te tellen.
Over Saida Bennoude Azzabi
Saida Bennoude Azzabi begon als tiener aan een opleiding in Tarz-Fessi, één van Marokko’s textiele erfgoedschatten. Vier jaar lang studeerde zij deze vorm van handwerken onder begeleiding van master artisans aan de Artisanat Traditionnel Residence Batha, Fes-Bali. Het bijzondere aan Tarz-Fessi is de precisie, die te zien is aan de achterkant van de stof waar je hetzelfde patroon ziet als aan de voorkant. Er zijn geen verborgen knopen of klitten. Het patroon van Tarz-Fessi-borduurwerk is meestal geometrisch. De borduurvorm is herontdekt door zowel kledingontwerpers als borduurders in de hedendaagse modewereld.
Tarz-Fessi archief
In 60 jaar tijd heeft Saida een groot privé-archief opgebouwd genaamd Tarz-Fessi en is inmiddels van belangrijke historische waarde. Ze deelt haar werk nu voor het eerst met een breed publiek in het Wereldmuseum. Te zien is onder andere een kaftan, met duizenden zorgvuldig gezette steken in geometrische patronen, waar jaren werk in zit. Het is tentoongesteld naast een kussensloop met een al even gedetailleerd patroon, dat zij in 1969 heeft gemaakt op 17-jarige leeftijd. Voor de tentoonstelling heeft Saida Bennoude Azzabi ook iets nieuws een jeugdportret op linnen afgedrukt en direct op de afbeelding geborduurd. Met draden en pixels verkent zij manieren om in haar kunst een nieuw medium als fotografie te combineren met Tarz-Fessi.
De tentoonstelling Geen Woorden maar Draden is nog t/m zondag 22 oktober te bewonderen in het Wereldmuseum. Klik hier voor meer informatie.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.