
Theater Rotterdam opent seizoen met TRACK 2025, een theatrale route door de Schouwburg
Theater Rotterdam opent het theaterseizoen met traditioneel weer met TRACK. Tijdens een route door het gebouw ervaren bezoekers theater, dans, muziek, fashion en performance op onverwachte plekken. TRACK 2025 is te zien van donderdag 11 t/m zondag 14 september. Tickets zijn verkrijgbaar via deze link.
Artistiek directeur Alida Dors selecteerde makers die een sample geven van wat komend seizoen bij TR voorbij komt. Choreografen Alice Ripoll en Cheroney Pelupessy, theatermaker Dionne Verwey, collectief Grande Loge en muzikant Kay Slice geven zo’n voorproefje.
De TRACK werkt volgens de principes: Sample, Scratch & Rewind. Deze begrippen vinden hun oorsprong in de hiphop en zijn inmiddels onmisbaar in vrijwel álle kunst en cultuur. Ze staan voor bestaande elementen eigen maken – om zo tot iets heel nieuws te komen. Van een ode aan de Golden Age of Hiphop, gemixt met bronnen uit verschillende periodes en continenten. Van de kracht van Ghanese roots, tot de eerste LHBTI-demonstratie in 1969 in Den Haag. Van de Black Joy van een Afro-Rotterdamse kapsalon tot een bere fladder op de Kruiskade.
De makers
Alice Ripoll is een choreograaf, gevestigd in Rio de Janeiro, waar zij twee dansgroepen leidt. In haar werk onderzoekt ze relaties tussen hedendaagse dans, theater, performance en Braziliaanse urban dansvormen. Haar werk wordt getoond op vele festivals en theaters in binnen- en buitenland. Voor deze Track maakt zij een nieuwe soloperformance voor danser Hiltinho Fantástico, met wie zij al lang samenwerkt. Puff (in het Portugees ook de betekenis van iets wat kan verdwijnen door magie) onderzoekt vermomming als terugkerend element in dansen uit de Afrikaanse diaspora.
Cheroney Pelupessy is danseres, choreografe, en theatermaker. In 2022 ging haar multidisciplinair kunstproject Keturunan in première, waarin ze vijf dansers aan de hand van familiefoto’s hun eigen verhaal laat verbeelden. In december 2025 is haar nieuwe voorstelling Mama'ku te zien, een intieme dialoog tussen moeder en dochter, vastgelegd in film en vertaald naar dans. Het duet Just before legt het vluchtige moment vast waarop twee vrouwen elkaar vinden in een wereld die hun bestaan ontkent en gaan door confrontatie, verlangen en overgave.
Dionne Verwey is regisseur, podiumkunstenaar en creatief ondernemer. In haar werk zoekt ze altijd naar schoonheid in het alledaagse, vaak met duidelijke roots in de muziek en popcultuur. In Kapsalon de Musical brengt Dionne een muzikale ode aan de mensen die samenkomen, werken en groeien in de heilige ruimte van een salon.
Grande Loge is een artistiek genootschap dat volgens de overlevering rond 1776 is ontstaan in Suriname als een moksi van Indo-Afro early hiphop, pan kungfu, Suri-futurisme, shinto-spiritualisme, druïde-winti-cultuur en westerse tradities. De Surinaams-Rotterdamse theatermaker en voormalig graffiti-artiest Tjon Rockon (Bigi Krakti) en theatermaker en kroeguitbater Hajo Doorn (Bigi Toekang) hebben de Rotterdamse tak van de Loge opgericht. Sindsdien heeft Grande Loge zich ontwikkeld tot een post-theatre posse gericht op creatieve ontwikkeling, jeugdcultuur, zingevende filantropie en sociale interactie. Tijdens Track gaan ze op zoek naar de Gowtu Tempel 010.
Kay Slice is zanger, muzikant en een storyteller pur sang. Geworteld in Ghana, gevestigd in Rotterdam, is het zijn missie om met grenzeloze muziek bruggen te bouwen tussen Afrika en de diaspora. Hij brengt poetry en flows, speelt balafon en saxofoon.
Foto: Amanda Harput
Dit is gesponsorde content