
Melly presenteert solotentoonstellingen van Ola Hassanain, Paulo Nimer Pjota en Simnikiwe Buhlungu
Melly heeft een toewijding aan kunstenaars die uitdagen de wereld op nieuwe manieren te bekijken. Vanaf 17 mei presenteert het kunstinstituut drie solotentoonstellingen van Ola Hassanain, Paulo Nimer Pjota en Simnikiwe Buhlungu. De exposities zijn tot 21 september te zien.
De drie exposities worden tegelijk geopend met een speciaal openingsprogramma met ook een aanbod voor kinderen. Tussen 14.00 en 15.00 geven de kunstenaars rondleidingen en vanaf 15.00 zijn er hapjes en drankjes onder begeleiding van dj’s in MELLY Cantina.
Simnikiwe Buhlungu met hygrosummons (iter. 2)
Simnikiwe Buhlungu is een kunstenaar die woont en werkt tussen Johannesburg en Amsterdam. Ze onderzoekt hoe kennis wordt geproduceerd, verspreid en beleefd. Door middel van installaties die geluid, beeldhouwkunst en publicaties samenbrengen, brengt ze over het hoofd geziene of onzichtbare systemen in kaart. Ze werkt met water, taal en tijd als veranderlijke vormen van onderzoek.
Haar tentoonstelling hygrosummons (iter.02) transformeert het gebouw van Kunstinstituut Melly tot een poreuze, responsieve ruimte. De tentoonstelling strekt zich uit over meerdere verdiepingen - van de kelder tot het dak - en bevat watermonsters uit Rotterdamse, Italiaanse en Zuid-Afrikaanse plassen, maar ook sonische, beeldende instrumenten die zijn afgestemd op de luchtvochtigheid en materialen die vervormen, lekken en verschuiven. Deze elementen komen samen in een opstelling waarin de plas niet wordt behandeld als een onbelangrijk detail, maar als een generatieve ruimte van ophoping, tegenstellingen en relaties


Simnikiwe Buhlungu presenteert hygrosummons (iter. 2)
Ola Hassanain met The Watcher
Ola Hassanain is een kunstenaar uit Amsterdam die architectuur, film en ruimtelijke praktijken gebruikt om de politiek van het wonen en de ruimtelijke manifestatie van macht te onderzoeken. Haar werk gaat in op plekken die gevormd worden door klimaatonzekerheid, verdringing en postkoloniale infrastructuren, en reflecteert op de doorleefde ervaring van instabiliteit en op hoe ruimtelijke verbeeldingen daarop kan reageren en verschuiven.
In The Watcher, haar solotentoonstelling in Kunstinstituut Melly, reflecteert Ola op het waarnemen als een vorm van verantwoordelijkheid – als getuige zijn van zowel ecologische als politieke rampen. Centraal in het project staat de figuur van 'the watcher', ontleend aan het Gezira-irrigatieproject in Soedan: een gemeenschapsbeheerder die het waterpeil in de gaten houdt en vroegtijdig waarschuwt voor overstromingen. Deze rol, die geworteld is in gemeenschappen die te maken hebben met ecologische kwetsbaarheid, waaronder Ola's eigen gemeenschap, fungeert als een lens om te kijken naar hoe mensen reageren op rampen die zich langzaam ontvouwen, of die nu door de natuur of door de mens zijn veroorzaakt.

The Watcher van Ola Hassanain
Paulo Nimer Pjota met A Lua e Eu (De maan en ik)
Paulo Nimer Pjota is een kunstenaar uit São Paulo die schildert in de geest van het remixen. Aan de hand van archeologie, straatcultuur, mythologie en popiconen bouwt hij aan gelaagde composities die zich doorgaans ontvouwen op onbewerkt canvas en metaalafval. Paulo ziet een overeenkomst tussen zijn rol als kunstenaar en die van een hiphop-producer die geluiden sampled; hij verzamelt en rangschikt beelden uit verschillende tijdsperioden en contexten en maakt zo een einde aan het onderscheid tussen verschillende vormen van visuele, populaire en culturele iconografie.
Met A Lua e Eu (De maan en ik) debuteert Paulo met een geheel nieuw werk waarin de focus verschuift van de stedelijke beeldcultuur naar de plattelandse omgeving van zijn jeugd. Puttend uit herinneringen aan zijn jeugd in São José do Rio Preto, beweegt deze tentoonstelling zich door interieurscènes, planten en mythologische figuren om een meer introspectief domein te verkennen. De composities zijn losser, surrealistischer en soms nostalgisch. Paulo's schilderijen verwijzen naar zijn vroege schetsboektekeningen en vormen een brug naar zijn kindertijd, toen tekenen voor hem een manier was om de wereld met nieuwsgierigheid en intuïtie te observeren.

Werk van Paulo Nimer Pjota
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.