
De uittips van Nanine Linning (artistiek directeur Scapino Ballet Rotterdam)
De Nederlandse choreografe Nanine Linning is de artistiek directeur van Scapino Ballet Rotterdam. Zij is de opvolger van Ed Wubbe en op donderdag 29 mei gaat met Anima Obscura haar eerste productie voor Scapino als artistiek directeur in première. De voorstelling is exclusief te zien in nieuwe Luxor Theater in het kader van O. Festival for Opera. Music. Theatre. Wat zijn haar tips?
Anima Obscura
''Op 29 mei is het zover. Mijn eerste grote première als artistiek directeur van Scapino Ballet Rotterdam. Ik ben bloednerveus én ongelofelijk trots. Anima Obscura is een totaalervaring: dans, livemuziek, animatie, design en technologie komen samen in een visueel en emotioneel overdonderende voorstelling. Met een indrukwekkend ensemble van bijna 140 artiesten, 25 Scapinodansers, 60 musici van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, 50 zangers van Laurens Symfonisch én harpist Remy van Kesteren, brengen we een verhaal over ons verlangen naar onsterfelijkheid. Van alchemisten tot biohackers. Wat betekent het als we de dood proberen uit te schakelen? Waar blijft het menselijk lichaam in een wereld vol AI en zelfoptimalisatie?
Ik heb een wereld gecreëerd die je meeneemt naar een andere dimensie. Geen alledaagse realiteit, maar een poëtisch universum waar je mag verdwalen — en misschien anders naar het leven terugkeert. Kom kijken. Verwacht geen klassieke dansavond, maar een grensverleggend kunstwerk dat je raakt en je laat reflecteren op de vraag ‘wil je onsterfelijk worden’?''

Stef Nagel
Fenix
''Na de première van Anima Obscura ga ik heel snel naar Fenix. Het nieuwe museum over migratie, kunst en identiteit in een iconisch pakhuis aan de Maas. De architectuur alleen al — die Tornado — is een kunstwerk op zich. Ik ben benieuwd hoe het verleden en de toekomst hier samenkomen.''

Fenix Rotterdam en L-Age d-Or by Gavin Turk. Foto: Iris van den Broek
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest: Mahler 9
''Mahler 9 is fantastisch en het einde is subliem. In 2017 heb ik de laatste 30 minuten gebruikt voor mijn stuk DUSK. Mahler 9 is een aangrijpend afscheid van het leven, en de laatste 30 minuten vormen het emotionele hart. Met weemoedige strijkers, verstilde momenten, en harmonieën die langzaam oplossen. Het is geen dramatisch einde, maar een liefdevol loslaten. In die verstilling raakt Mahler iets universeels: de eindigheid van het bestaan, maar ook de troost van schoonheid die blijft nazinderen. Lahav Shani dirigeert Het Rotterdams Philharmonisch Orkest op 23 en 25 mei in de Doelen.''

Rotterdams Philharmonisch Orkest door Guido Pijper
Margreeth Olsthoorn
''Als ik echt iets bijzonders wil, ga ik naar Margreeth Olsthoorn. Haar winkel is geen gewone fashion store, maar een stijl-universum vol eigenzinnige, high-end ontwerpen. Margreeth voelt haarfijn aan wat past bij wie je bent — of wilt zijn. Altijd inspirerend, altijd cutting edge.''
Sculpting the Senses
''Ik heb voor zes producties samengewerkt met haute couture ontwerpster Iris van Herpen. Ik ben een groot fan en heb denk ik wel 100 kostuums van haar in mijn atelier. Ze is bijzonder in de wereld van haute couture omdat ze mode, kunst, technologie en wetenschap op een unieke manier verweeft. Als pionier in het gebruik van innovatieve technieken binnen haar vakgebied, breekt ze met modeconventies. De kledingstukken lijken vaak in beweging te zijn, zelfs als ze stilstaan. Dit geeft haar shows een bijna hypnotiserend effect. Vanaf 27 september is er de overzichtstentoonstelling Sculpting the Senses in de Kunsthal met ruim honderd iconische creaties''
Coverfoto: Stef Nagel

Iris van Herpen. Labyrinthine gown, Sensory Seas collection, Haute Couture spring/summer 2020. 3D lasercut metallic silk dendrites, heatbonded to leaves of white translucent organza. Photo by Luigi & Iango Model: Alek Wek