Spring naar hoofdinhoud
Artikelen

De uittips van Nanine Linning (artistiek directeur Scapino Ballet Rotterdam)

Jeroen Veenstra

De Nederlandse choreografe Nanine Linning is de artistiek directeur van Scapino Ballet Rotterdam. Zij is de opvolger van Ed Wubbe en op donderdag 29 mei gaat met Anima Obscura haar eerste productie voor Scapino als artistiek directeur in première. De voorstelling is exclusief te zien in nieuwe Luxor Theater in het kader van O. Festival for Opera. Music. Theatre. Wat zijn haar Rotterdamse tips?

Anima Obscura

''Op 29 mei is het zover. Mijn eerste grote première als artistiek directeur van Scapino Ballet Rotterdam. Ik ben bloednerveus én ongelofelijk trots. Anima Obscura is een totaalervaring: dans, livemuziek, animatie, design en technologie komen samen in een visueel en emotioneel overdonderende voorstelling. Met een indrukwekkend ensemble van ruim 150 artiesten,  23 Scapinodansers, 67 musici van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, 48 zangers van Laurens Symfonisch, solisten  én harpist Remy van Kesteren, brengen we een verhaal over ons verlangen naar onsterfelijkheid – van alchemisten tot biohackers. Wat betekent het als we de dood proberen uit te schakelen? Waar blijft het menselijk lichaam in een wereld vol AI en zelfoptimalisatie?

Ik heb een wereld gecreëerd die je meeneemt naar een andere dimensie. Geen alledaagse realiteit, maar een poëtisch universum waar je mag verdwalen — en misschien anders naar het leven terugkeert. Kom kijken. Verwacht geen klassieke dansavond, maar een grensverleggend kunstwerk dat je raakt en je laat reflecteren op de vraag ‘wil je onsterfelijk worden’?''

Stef Nagel

Fenix

''Na de première van Anima Obscura ga ik heel snel naar Fenix. Het nieuwe museum over migratie, kunst en identiteit in een iconisch pakhuis aan de Maas. De architectuur alleen al — die Tornado — is een kunstwerk op zich. Ik ben benieuwd hoe het verleden en de toekomst hier samenkomen.''

Fenix Rotterdam en L-Age d-Or by Gavin Turk. Foto: Iris van den Broek

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest: Mahler 9

''Mahler 9 is fantastisch en het einde is subliem. In 2017 heb ik de laatste 30 minuten gebruikt voor mijn stuk DUSK. Mahler 9 is een aangrijpend afscheid van het leven, en de laatste 30 minuten vormen het emotionele hart. Met weemoedige strijkers, verstilde momenten, en harmonieën die langzaam oplossen. Het is geen dramatisch einde, maar een liefdevol loslaten. In die verstilling raakt Mahler iets universeels: de eindigheid van het bestaan, maar ook de troost van schoonheid die blijft nazinderen. Lahav Shani dirigeert Het Rotterdams Philharmonisch Orkest op 23 en 25 mei in de Doelen.''

Rotterdams Philharmonisch Orkest door Guido Pijper

Margreeth Olsthoorn

''Als ik echt iets bijzonders wil, ga ik naar Margreeth Olsthoorn. Haar winkel is geen gewone fashion store, maar een stijl-universum vol eigenzinnige, high-end ontwerpen. Margreeth voelt haarfijn aan wat past bij wie je bent — of wilt zijn. Altijd inspirerend, altijd cutting edge.''

Sculpting the Senses

''Ik heb voor zes producties samengewerkt met haute couture ontwerpster Iris van Herpen. Ik ben een groot fan en heb denk ik wel 100 kostuums van haar in mijn atelier.  Ze is bijzonder in de wereld van haute couture omdat ze mode, kunst, technologie en wetenschap op een unieke manier verweeft. Als pionier in het gebruik van innovatieve technieken binnen haar vakgebied, breekt ze met modeconventies. De kledingstukken lijken vaak in beweging te zijn, zelfs als ze stilstaan. Dit geeft haar shows een bijna hypnotiserend effect. Vanaf 27 september is er de overzichtstentoonstelling Sculpting the Senses in de Kunsthal met ruim honderd iconische creaties''

Iris van Herpen. Labyrinthine gown, Sensory Seas collection, Haute Couture spring/summer 2020. 3D lasercut metallic silk dendrites, heatbonded to leaves of white translucent organza. Photo by Luigi & Iango Model: Alek Wek

Over Nanine Linning en Scapino Ballet

Nanine Linning heeft de afgelopen twintig jaar internationale bekendheid gekregen met haar grote multidisciplinaire producties waarbij dans en opera, design, fashion en beeldende kunst samenkomen. Met haar sterke beeldtaal en explosieve dans bereikt zij een breed publiek, dat haar ook in Nederland trouw volgt. Voorstellingen als BaconRequiem en Zero werden internationaal gelauwerd. Nanine Linning werkt nauw samen met diverse internationaal bekende kunstenaars zoals Teodor Currentzis, Alexandros Tsolakis, Yuima Nakazato, Alexey Retinsky en Studio Drift. Haar samenwerkingen met Iris van Herpen en Bart Hess leidden tot exposities in verschillende musea.

Van 2009 tot en met 2018 was Linning artistiek directeur van de dansgezelschappen van de stadtheaters Theater Osnabrück en Theater und Orchester Heidelberg waar ze ook medeoprichter was voor een productiehuis en een festival. Sindsdien werkte ze samen met gezelschappen zoals Boston Ballet, Stuttgart Ballet, Bayerische Staatsballet en musicaeterna, alsmede met de Nederlandse Reisopera en Nederlands Kamerkoor in samenwerking met haar eigen Duitse dansgezelschap.

Nanine Linning is de vijfde artistiek directeur in het 76-jarige bestaan van Scapino, het oudste dansgezelschap van Nederland. In 1945 werd Scapino als jeugddansgezelschap opgericht door mevrouw Hans Snoek. Zij werd in 1970 opgevolgd door Armando Navarro die de grote familievoorstellingen als De Notenkraker en Pulcinella introduceerde. Na een tweejarig leiderschap van Nils Christe werd Ed Wubbe in 1993 artistiek directeur.

Onder leiding van Ed Wubbe groeide Scapino uit tot een spraakmakend en vernieuwend dansgezelschap. Met zijn grootschalige thematische producties waarin hij meerdere disciplines laat samensmelten, heeft hij de dans verrijkt en naar een groot publiek weten te brengen. Daarnaast heeft hij veel jong talent een prominente plek in het gezelschap gegeven. Ed Wubbe maakte meer dan zeventig choreografieën voor Scapino, waaronder successtukken als PearlTING! en Oscar.

Nanine Linning over haar rol als artistiek directeur van Scapino Ballet Rotterdam:  ''Ik voel me vereerd om een nieuw hoofdstuk te mogen schrijven in de geschiedenis van dit avontuurlijke gezelschap. Het grensverleggend denken, samenwerken met andere disciplines en het goed aanvoelen van de tijdsgeest zijn kwaliteiten van Scapino waar ik me sterk verbonden mee voel. Ik kijk er naar uit om in het cultureel bruisende Rotterdam te mogen werken en onze passie voor de danskunst met een breed (inter)nationaal publiek te delen.''

Nature versus Nurture

Linning's artistieke visie richt zich op urgente thema’s, zoals de relatie tussen mens en natuur en de impact van technologie op ons leven. Ze verlaat bewust de gebaande theatrale paden. Ze overstijgt disciplines en doorkruist het gebied van design, mode, video, beeldende kunst, opera, muziek en dans, Haar voorstellingen worden gekenmerkt door een explosieve bewegingsstijl en een even levendige beeldtaal.

Linning creëert monumentaal werk. Haar avondvullende producties zijn op zichzelf staande werelden, zowel visueel als dramaturgisch. Haar onconventionele concepten verwijzen naar menselijke emoties én naar aspecten van de cultuurgeschiedenis, en hebben een kritische blik op de samenleving. Haar nauwe samenwerking met diverse internationaal gerenommeerde kunstenaars en wetenschappers komt tot uiting in de breedte en gelaagdheid van haar projecten.

“We leven in een wereld die in snel tempo verandert en waarin de uitdagingen nog nooit zo groot zijn geweest. Vervreemding van de natuur en de maakbaarheid van de mens, gaan samen met het hoge tempo van de ontwikkeling van technologie en digitalisering. Dit zijn uitdagende thema’s voor ‚mission driven’ voorstellingen waarbij wij, gezien door de blik van kunstenaars, mee willen denken. Voorstellingen die impact maken rondom maatschappelijke thema’s, waaruit verwondering, verwarring en activisme spreekt,” zegt Nanine Linning over haar artistieke visie, ook wel te kenmerken als het thema: Nature versus Nurture.

Coverfoto: Stef Nagel
Advertentie
Advertentie

Jeroen Veenstra

Geboren en getogen in Rotterdam en al sinds 2001 als journalist schrijvend over festivals, cultuur, kunst, muziek, uitgaan, horeca en lifestyle in de stad. Ziet het als zijn persoonlijke en hartstochtelijke opdracht om altijd van alles op de hoogte te zijn in Rotterdam. Handig, aangezien hij hoofdredacteur online bij Uitagenda Rotterdam is. Vanuit zijn thuisbasis op het randje van het centrum en Crooswijk bezoekt hij in functie, maar zeker ook privé, vooral nieuwe initiatieven die zijn favoriete stad weer leuker maken.

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.