Brutus Space presenteert de eerste grote solo-expositie van Felix Burger
Felix Burger, geboren in 1982 in München, studeerde beeldende kunst in München, Wenen en Keulen. Hij studeerde aan het International Studio & Curatorial Program in New York en was resident bij de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Zijn installaties en films zijn tentoongesteld in tal van internationale instellingen. Ook is hij voormalig resident van Brutus Lab. Van 5 april tot en met 23 juni 2024 presenteert Brutus Space de eerste solotentoonstelling van de Duitse kunstenaar in Nederland.
Medizinisch Psychologische Untersuchung toont een overzicht van de meest belangrijke werken die Burger de afgelopen tien jaar heeft gemaakt: vanaf zijn bejubelde werk Shellshock dat hij presenteerde op de Rijksakademie in 2014, tot aan twee nieuwe werken die speciaal voor Brutus zijn gemaakt.
Burger smeedt zijn multidisciplinaire installaties aan elkaar tot een Gesamtkunstwerk dat zijn weerga niet kent. Hij creëert een bizarre wereld waarin alle bewuste en onbewuste aannames over jezelf, de ander en de wereld om je heen worden ontregeld. Zonder dat we het vaak doorhebben conformeren we ons aan waarden en normen die onze cultuur ons oplegt of -sterker nog- die we onszelf opleggen. Dat gegeven is de kern van Medizinisch Psychologische Untersuchung bij Brutus Space.
Samenwerkingsprojecten met vrienden en collega's
Naast zijn monografische werk integreert Burger ook samenwerkingsprojecten met vrienden en collega's uit de afgelopen jaren in de tentoonstelling: Samen met Lion Bischof en Otakar Skala toont hij het performanceproject Circus Burger & Skala (2024) voor het eerst als uitgewerkte video-installatie, met Sophia Süßmilch een ex-fragment uit de gezamenlijke cyclus van Der Kleine Mann (2020-2022) en met Böhler & Orendt de geestverruimende spiegel A Mess Carol (2020).
Devo(lu)tion van Marcos Kueh en Emmy van de Grift
In het Bureel is gelijktijdig met de presentatie van Felix Burger Devo(lu)tion te zien, een duotentoonstelling van de Maleisische textielkunstenaar Marcos Kueh en de Nederlandse glaskunstenaar Emmy van de Grift. Deze expositie is een dramatisch samenspel tussen de oosterse goden die geïnfecteerd zijn door het kapitalisme in de ingewikkelde wandtapijten van Kueh en de westerse goden die verteerd worden door schimmels in de delicate glaswerken van Van de Grift. De spanning tussen de twee werelden bevraagt de politiek van de steeds veranderende ideologieën van onze devoties en de dualiteit van dit alles - van de genuanceerde connotaties tot de ingewikkelde machtsspelletjes.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.