A Minute of Shelter is een kunstwerk over geweld tegen vrouwen
Het nieuwe kunstwerk A Minute of Shelter van Narges Mohammadi op de Coolsingel vraagt aandacht voor alle vrouwen en meisjes die te maken hebben (gehad) met geweld. Het kunstwerk bestaat uit een wand die de voor velen enige veilige plek in huis verbeeldt: de badkamer, met een deur die op slot kan.
Het kunstwerk (onthuld op dinsdag 25 november 2025, Orange the World Day) heeft twee zijden waarin een toilet en wastafel aan de ene kant wijken en aan de andere kant uitstulpen. Op de grond staat een tas die verwijst naar veiligheid en vluchten. ''Je hele leven, alles wat belangrijk voor je is, moet in die tas passen, zodat je op elk moment kan vluchten,'' zegt Narges Mohammadi. Met de alledaagsheid van de objecten en het materiaal verwijst Mohammadi naar de alledaagsheid van geweld tegen vrouwen en meisjes.
Het beeld staat op de Coolsingel,. Niet voor niets is voor zo’n prominente plek gekozen: vrijwel nergens ter wereld is een permanent gedenkteken voor geweld tegen vrouwen. Het werk draagt eraan bij dat een groot maatschappelijk probleem, Rotterdam is zelfs koploper in het aantal meldingen, zichtbaar wordt in de openbare ruimte. ''Ik hoop dat het kunstwerk een gespreksopener wordt,'' zegt Narges Mohammadi. ''Zodat signalen eerder herkend worden en vrouwen die geweld meemaken er eerder over kunnen praten.''
Het kunstwerk is tot stand gekomen nadat in 2019 een motie door de Rotterdamse gemeenteraad werd aangenomen om een gedenkteken te realiseren voor de zestienjarige Hümeyra. Zij werd door haar ex-vriend doodgeschoten nadat hij haar een periode stalkte. Samen met Hümeyra’s familie is gekozen voor een gedenkteken in de stad, voor alle vrouwen die te maken hebben (gehad) met geweld of femicide.
Narges Mohammadi
De carrière van Narges Mohammadi (1993, ergens tussen Kabul en Teheran) raakte vanaf 2020 in een stroomversnelling, toen ze met haar eindexamenwerk aan de KABK in Den Haag grote indruk maakte. Haar installaties en sculpturen zijn geworteld in haar persoonlijke geschiedenis, gekenmerkt door ervaringen uit twee zeer verschillende culturen. Ze put uit de eindeloos rijke tussenruimte waarin ze zich begeeft. Haar sculpturen bestaan uit onverwachte, maar herkenbare materialen: halva, beton, gum, leem en zeep. Haar werk is regelmatig te zien op tentoonstellingen zoals nu in Brutus.