Spring naar hoofdinhoud

Wonderkamers tonen het Rotterdams Koloniaal verleden

In een hyperdiverse stad als Rotterdam heeft een op de acht inwoners een tot slaaf gemaakte voorouder. Vanaf 24 juni presenteert Kunsthal in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen  [H]erkennen Herbouwen – Wonderkamers van het Rotterdams Koloniaal verleden ter gelegenheid van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. In de tentoonstelling biedt een verrassende kijk op het veelal nog onbekende koloniaal verleden van Rotterdam en de doorwerking ervan in het heden en de toekomst.

De tentoonstelling is als een totaalinstallatie samengesteld door kunstenaar Patricia Kaersenhout. Met interventies van de vijf opkomende kunstenaars Bouba Dola, Tommy van der Loo, Devika Chotoe, Aqueene Wilson en Ada M. Patterson. Historische objecten uit verschillende museale collecties en archieven van de stad Rotterdam worden in vijf wonderkamers op associatieve wijze aan hedendaagse kunstwerken gekoppeld. Daarnaast illustreren familie-eigendommen en persoonlijke verhalen van Rotterdammers de erfenis van de slavernijgeschiedenis van de stad. 

De installatie in de Kunsthal is geïnspireerd op Europese wonderkamers, ook wel rariteitenkabinetten genoemd. Deze waren populair in de zeventiende en achttiende eeuw en worden beschouwd als voorlopers van moderne musea. De wonderkamers dienden als schatkamers voor exotische en wonderbaarlijke voorwerpen zoals opgezette dieren, schelpen, schilderijen en wetenschappelijke instrumenten die werden verzameld in een tijd van toenemend contact met verre oorden. Deze objecten verwijzen naar de nationale trots, militaire glorie en economische voorspoed uit die tijd en hebben bijgedragen aan het westerse perspectief op de wereld. Maar achter de objecten schuilen ook thema's zoals oorlog, armoede, racisme, mensenhandel en dwangarbeid.

Patricia Kaersenhout draait het perspectief om en presenteert de dominante westerse cultuur als een curiositeit. Ze onderzoekt waarom het moeilijk is de keerzijde van het kolonialisme en de erfenis ervan, racisme, bespreekbaar te maken. 

Persoonlijke verhalen over impact kolonialisme 

Met de presentatie van familie-eigendommen die verband hebben met het koloniaal verleden en persoonlijke verhalen van Rotterdammers die zijn verzameld in samenwerking met Verhalenhuis Belvedère, zet de tentoonstelling aan tot verdere reflectie. Deze verhalen en objecten worden tentoongesteld in kasten die hiervoor beschilderd worden door kunstenaar DOMINIQUE. De kasten worden na de tentoonstelling geveild waarna de opbrengst ervan wordt geschonken aan het Comité Van Ver Gekomen. De totaalinstallatie in de Kunsthal laat zien dat racisme doorwerkt in het heden en de toekomst van de stad. Het koloniale en slavernijverleden is een gedeeld verleden en gaat niet alleen over nakomelingen van tot slaaf gemaakte mensen, maar over ons allemaal.

De expositie loopt van 24 juni t/m 29 oktober 2023

 

 

 

Roy Lichtenstein, Crying Girl, 1963, Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam / Creditline fotograaf: Studio Tromp

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.