Maas theater en dans viert tienjarig bestaan
Het Rotterdamse én grootste jeugdtheatergezelschap van Nederland Maas theater en dans viert in 2023 haar tienjarig bestaan. In september wordt dat gevierd met de jubileumvoorstelling Maas speelt Maas van voormalig artistiek leider Moniek Merkx die drie weken te zien zal zijn in het Maaspodium en in december met een speciaal peuterfestival met werk van huidig artistiek leider René Geerlings.
In 2013 fuseerden de jeugdgezelschappen Theatergroep Max. met Theatergroep Siberia en MEEKERS om samen verder te gaan onder de vlag Maas theater en dans met een eigen podium in Rotterdam het Maaspodium in het Lloydkwartier in Delfshaven.
Maas speelt Maas
De voorstelling Maas speelt Maas wordt specifiek gemaakt voor de jubileumviering en gaat op zaterdag 9 september in première. In deze medley van oud en nieuw werk wordt teruggeblikt op de buitengewone carrière van mede-Maasoprichter Moniek Merkx, nemen we afscheid van haar en vieren we de toekomst van Maas. Deze voorstelling gaat daarna niet op tour, maar speelt drie weken lang in het Maaspodium. In de kerstvakantie wordt met artistiek leider René Geerlings nog verder vooruit de toekomst in gekeken als het jubileumjaar wordt afgesloten met een theaterfestival voor peuters.
Oud artistiek leider Moniek Merkx: “We hebben in het begin keihard gewerkt om elkaar te ontmoeten en onze gemeenschappelijke noemer te vinden. We waren drie totaal verschillende gezelschappen, maar met een oprechte interesse in elkaar en het jonge publiek. We gebruikten de nieuwsgierige, open blik van ons publiek om met brutaliteit en speelsheid een overdaad aan voorstellingen en programma’s te maken, en die energie en blik zijn volgens mij nog steeds leidend. ”
Sinds 2013 heeft Maas theater en dans 190 voorstellingen geproduceerd die in binnen- en buitenland te zien waren en veel prijzen kregen. In het Maaspodium waren er maar liefst 1222 verschillende voorstellingen en programma’s te bezoeken. In 2021 kwam er een wissel van artistieke leiding toen Moniek Merkx het stokje overdroeg aan René Geerlings. Merkx bleef nog twee en half jaar betrokken, maar neemt nu met de jubileumvoorstelling ook als maker afscheid.
Geerlings: “In het werk van Moniek zijn dans en spel versmolten tot een nieuwe taal. Zij heeft fysiek jeugdtheater echt leven ingeblazen. Ik denk dat ik als maker en als artistiek leider voortga op de koers die zij met Maas heeft ingezet. Ons doel is daarnaast om nog meer een plek te worden waar heel veel verschillende mensen zich thuis voelen en iedereen zich kan uiten zoals hij/zij/hen wil.”
Maaspodium
Het stokje van hoofd Maaspodium werd in 2021 overgedragen van Jolanda Spoel naar Carole van Ditzhuyzen. Spoel: “Toen we begonnen met het Maaspodium was er nog geen plek specifiek voor jeugdtheater in Rotterdam. We hebben in de programmering gekozen voor een breed palet aan smaken, stijlen, en kleuren, waarmee we binnen aanzienlijke tijd een trouw publiek hebben opgebouwd. Daarnaast hadden we een sterke focus op talentontwikkeling. Zodoende werden we een huis voor publiek en een thuis voor jonge theatermakers.”
Van Ditzhuyzen: “De volgende stap die we aan het nemen zijn in het Maaspodium is het oprekken van dat wat een theater impliceert. Ik zou een soort transformers-huis willen zijn dat met een druk op de knop omvormt van theater naar nachtclub of naar een plek waar je huiswerk kunt maken, kunt eten, een talkshow volgen, of gewoon samenkomen. Daarnaast willen we explicieter een huis zijn voor queer makers en makers van kleur.”