Spring naar hoofdinhoud
Artikelen

Kunsthal kleurt blauw voor de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland

Jeroen Veenstra

Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van de VBCN, een netwerk van 51 bedrijven met gezamenlijk meer dan 100.000 kunstwerken, presenteert de Kunsthal ruim 70 werken waarin de kleur blauw centraal staat in de expositie: Blue Zone. Van 21 juni t/m 26 oktober gaan schilderijen, sculpturen, lichtkunst, fotografie en videokunst uit bedrijfscollecties onverwachte dialogen met elkaar aan.

Blauw is een kleur die kunstenaars al eeuwenlang inspireert en die tegelijkertijd veel voorkomt in de visuele identiteit van bedrijven. Blue Zone nodigt bezoekers uit om de kracht van deze kleur te ervaren in al haar verschijningsvormen: van verstilde composities tot dynamische beelden en van abstractie tot herkenbare figuren.

In de tentoonstelling is een gevarieerde selectie te zien uit verschillende bedrijfscollecties, met werk van onder anderen Armando, Rudi Beerens, Eugenie Boon, Rineke Dijkstra, Esiri Erheriene-Essi, Natasja Kensmil, Henri Matisse, Tamara Muller, Terry O’Neill, Rob Scholte, Nadine Stijns, Peim van der Sloot en Co Westerik.

Mystiek symbool

Koen Vermeule vertaalt zijn verstilde schilderstijl naar een monumentaal, handgeknoopt wandkleed, waarin een vers geploegd landschap met langgerekte horizon en blauwe lucht verstilling en weidsheid uitdrukt. In Mother Floats (2018) van Katherine Bradford zien we een moeder zweven in felblauw water, gevangen tussen drijven en zinken. In sommige werken speelt de kleur blauw nadrukkelijk een centrale rol, zoals in het werk Blou Blous (2019) van Kevin Osepa, waarin de Curaçaose fotograaf op indringende wijze de Afro-Caribische spiritualiteit verbeeldt. Blauw fungeert hier als mystiek symbool, verweven met ritueel en cultuur. In New Dutch Views #1 (2018) van Marwan Bassiouni contrasteren de levendige tinten van een moskee met de koele lijnen van een Nederlandse woonwijk, waarmee de kunstenaar de aanwezigheid van de islam in het Europese landschap benadrukt.

 

Coverbeeld: Kevin Osepa, Blou Blous, 2019, C-print © Kevin Osepa (Isala)

Advertentie
Advertentie

Jeroen Veenstra

Geboren en getogen in Rotterdam en al sinds 2001 als journalist schrijvend over festivals, cultuur, kunst, muziek, uitgaan, horeca en lifestyle in de stad. Ziet het als zijn persoonlijke en hartstochtelijke opdracht om altijd van alles op de hoogte te zijn in Rotterdam. Handig, aangezien hij hoofdredacteur online bij Uitagenda Rotterdam is. Vanuit zijn thuisbasis op het randje van het centrum en Crooswijk bezoekt hij in functie, maar zeker ook privé, vooral nieuwe initiatieven die zijn favoriete stad weer leuker maken.

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.