Spring naar hoofdinhoud

Hedendaagse kunstenaars tonen tijdens Kolonialisme en Rotterdam waarom het verleden er nog toe doet

Wereldmuseum Rotterdam presenteert vanaf 30 november de tentoonstelling Kolonialisme en Rotterdam. De tentoonstelling geeft de stadsgeschiedenis in relatie tot wereldgeschiedenissen weer en geeft voorbeelden van hoe het verleden nog dagelijks doorwerkt in het heden. In de tentoonstelling is werk van 13 hedendaagse fotografen en kunstenaars te zien. Hun werken tonen elk op eigen manier waarom het verleden er nog steeds toe doet.

Het koloniale verleden van Rotterdam is een erfenis op wereldschaal. Lokale, nationale en internationale geschiedenissen komen samen en werken door in de stad. Op vele manieren. De tentoonstelling belicht dit in vijf thema's: De groei van de stad als gevolg van kolonialisme; Rotterdam als plek van vertrek en aankomst; de verheerlijking van het verleden in straten en in museumcollecties; sporen in oude tradities en nieuwe stadscultuur; en doorwerking in denkbeelden en maatschappelijke verhoudingen.

In de tentoonstelling zijn kunstwerken, documenten en objecten te zien uit de eigen collectie én Rotterdamse collecties uit het Stadsarchief Rotterdam, Museum Rotterdam, Maritiem Museum en Boijmans van Beuningen. De collecties samen geven een inzicht hoe het koloniaal verleden van Rotterdam, niet los te zien is van Europees kolonialisme én de hedendaagse wereldwijde erfenis van het koloniaal verleden. Ook Rotterdamse, nationale en internationale hedendaagse kunstenaars tonen hun werk en Rotterdammers komen aan het woord.

Ook hedendaags werk

Daarnaast is er werk van 13 hedendaagse fotografen en kunstenaars te zien. Voor de fotoserie Moluccan Legacies fotografeerde Elizar Veerman bijvoorbeeld eerste tot vijfde generatie Molukkers in Nederland. Veerman zag zichzelf nooit terug in Nederlandse verhalen en foto’s over de Molukse gemeenschap, dus besloot hij die verhalen zelf te creëren. De geportretteerden delen hun familieverhaal, het kamp of de wijk waar ze in Nederland woonden en het eiland waar hun familie vandaan kwam. Zo zijn Simon en Frits Nussy door Veerman in 2021 vastgelegd op de Lloydkade in Rotterdam: de plek waar zij en vele andere Molukse families 70 jaar eerder aankwamen.

Modeontwerper en filmmaker Ruby Joemai richt zich met haar project Kaam Kari La op de relatie tussen kleding en identiteit en verwijst naar de druk die zij als kind van migranten ervaart om succesvol te zijn. (Hum) Kaam Kari La betekent ‘ik ben aan het werk’ in Sarnami, de Hindoestaanse taal uit Suriname. Joemai combineert elementen uit de Hindostaanse cultuur en hedendaagse kantoorkleding.

‘The Unbearable Sweetness of Sugar’ is een confrontatie tussen druipende suikermachetes en kunstvoorwerpen van de kolonist. Suiker is een erfenis van het koloniale plantagesysteem en het belangrijkste exportproduct van La Réunion, voormalige Franse kolonie in de Indische Oceaan. Met zijn kunst onderzoekt Yassine Ben Abdallah duurzaamheid, verdwijning en de gevolgen van de plantages voor de dag van vandaag. “Whose heritage and history are allowed to be preserved, narrated and immortalized?”

 

Yassine Ben Abdallah; 'The Bittersweet Memory of the Plantation'; 2022 Fotocredit: Jeroen van de Gruiter

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.