Spring naar hoofdinhoud
Artikelen

Fashion Army toont hoe militaire kleding modewereld heeft beïnvloed

Jeroen Veenstra

In Kunsthal is de tentoonstelling Fashion Army te zien, met ruim vijftig foto’s uit een recent vrijgegeven archief van het Amerikaanse leger. Deze reeks werd is ontdekt door de Franse beeldonderzoeker Matthieu Nicol, die online op een mysterieuze collectie portretten van mensen in militaire testkleding en prototypes stuitte. Ze doen sterk denken aan de campagnes en lookbooks van grote modehuizen. De expositie is nog t/m 7 december te zien.

De foto’s dateren van eind jaren zestig tot begin jaren negentig en laten zien hoe militaire kleding niet alleen functioneel is, maar ook een verrassende invloed heeft op de modewereld met camouflageprints, cargobroeken en trenchcoats. Stijlen die van het slagveld naar de straatmode zijn overgewaaid.

Een mysterieus archief

Nicol’s ontdekking in 2022 leidde tot een grootschalig onderzoek. De foto’s blijken afkomstig van het Natick Soldier Systems Center, een Amerikaans onderzoeksinstituut dat in opdracht van het Ministerie van Defensie werkt. Toch blijft het doel van de foto’s vaag: waarschijnlijk dienden ze om prototypes van militaire kleding en accessoires te documenteren. Van kantoorpersoneel tot gevechtssoldaten. Het instituut zelf houdt echter de lippen stijf op elkaar, wat de collectie alleen maar fascinerender maakt.

Van boek naar tentoonstelling

Nicol bundelde de mysterieuze beelden in het boek Fashion Army (2024), dat nu de basis vormt voor deze tentoonstelling. De expositie biedt niet alleen een kijkje in de militaire modegeschiedenis, maar roept ook vragen op over de esthetiek van macht. Hoe verhouden stijl en geweld zich tot elkaar? De sobere, haast artistieke opstelling van de foto’s creëert een intrigerende spanning tussen schoonheid en het militaire apparaat erachter.

Over Matthieu Nicol

Matthieu Nicol (1978, Parijs) is iconograaf, beeldonderzamelaar en curator. Hij werkte eerder bij de fotoredactie van Le Monde en richtte later Too Many Pictures op, een bureau gespecialiseerd in visuele strategieën. 

Advertentie
Advertentie

Jeroen Veenstra

Geboren en getogen in Rotterdam en al sinds 2001 als journalist schrijvend over festivals, cultuur, kunst, muziek, uitgaan, horeca en lifestyle in de stad. Ziet het als zijn persoonlijke en hartstochtelijke opdracht om altijd van alles op de hoogte te zijn in Rotterdam. Handig, aangezien hij hoofdredacteur online bij Uitagenda Rotterdam is. Vanuit zijn thuisbasis op het randje van het centrum en Crooswijk bezoekt hij in functie, maar zeker ook privé, vooral nieuwe initiatieven die zijn favoriete stad weer leuker maken.

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.