Spring naar hoofdinhoud

Expo We Once Were One: pleidooi voor kwetsbaarheid en verbinding in verharde tijd

De eerste grote solotentoonstelling van kunstenaar Femmy Otten is van zaterdag 28 januari t/m zondag 25 juni te zien in het Stedelijk Museum Schiedam. We Once Were One bestaat uit bestaande en nieuwe werken, waaronder performances, waarmee Otten een ferm pleidooi voert voor kwetsbaarheid en intimiteit in een verharde en grillige tijd.

Het oeuvre van Femmy Otten (1981) is veelomvattend: ze tekent, schildert, maakt sculpturen, muurschilderingen en performances. In een tijdloze en soms confronterende beeldende taal legt ze de kwetsbare en tegelijkertijd meest krachtige momenten in het leven vast. Van het lichaam als drager van geluk en verdriet tot de oerkracht die vrijkomt tijdens het moederschap. 

Het lichaam

Het - vaak vrouwelijk - lichaam dat gewoon ís en mag zijn, staat vaak centraal in het werk van Otten. Ze pleit ervoor om het onverwoestbare verlangen om lief te hebben te omarmen. Die elementaire liefde ziet ze als een ‘eeuwenlange tocht waar wij deel aan hebben en waarvan de beelden onvermoeibaar terugkeren.’ Die diepe menselijkheid zoekt ze ook op door eeuwenoude rituelen te verbeelden die nog steeds relevant zijn.

Titel

De titel We Once Were One viert de verbondenheid met elkaar in al haar vormen. Hoewel er steeds meer afstand tussen mensen lijkt te worden gecreëerd in de maatschappij - tussen kansarm en kansrijk, tussen individu en collectief - staat vast dat er altijd nog meer is dat ons verbindt en samenbrengt. Immers: ooit waren we één.

Tentoonstelling als totaalinstallatie

De tentoonstelling is ingericht als totaalinstallatie. Alle afzonderlijke ruimtes hangen met elkaar samen. Zo sta je in de eerste zaal oog in oog met een levensgrote vrouwfiguur uit lindenhout. De houtkrullen die op de grond vielen terwijl de vrouw uit het hout werd gesneden, liggen nog op hun plek. In dezelfde ruimte hangen schilderijen, portretten van de kunstenaar zelf en haar familie. Het geheel toont de ambachtelijkheid die zo kenmerkend is voor het werk van Femmy Otten. 

Performances

En dan zijn er haar performances. Exclusief tijdens de opening van de tentoonstelling op zaterdag 28 januari toont Femmy Otten een performance waarin opnieuw de thematiek van verbondenheid leidend is. Verder hangt in de tentoonstelling een huiselijk wollen tafelkleed in de stijl van de Amsterdamse School. Op sommige dagen steekt daar een bos wuivend haar onder vandaan. Tijdens de tentoonstelling in Schiedam wordt deze rol ieder weekend vervuld door mensen die zich hiervoor hebben opgegeven; bij eerdere vertoningen was het haar van Otten en haar twee zussen. Vervreemdend misschien, maar weelderig hangend menselijk haar is voor Otten al jaren een symbool voor kracht, intimiteit en vrijheid.

Klik hier voor meer informatie

Dit is gesponsorde content

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.