Spring naar hoofdinhoud

Een nieuw podium voor kunst, cultuur en lifestyle in de Koopgoot

De Goot is een nieuw podium voor ondernemers in de Koopgoot. Ze kunnen er experimenteren met vernieuwende en verrassende concepten en events op het gebied van kunst, cultuur, lifestyle. De Goot draagt bij aan de diversiteit en inclusiviteit van de Koopgoot en is een plek waar de consument niet alleen kan winkelen maar ook kan worden geïnspireerd.

De Goot wordt gelanceerd met een expositie ‘Gezien in de Goot’ en een fashionatelier. ‘Gezien in de Goot’ is een tijdelijke openluchtexpositie van de Rotterdamse fotografen Stacii Samidin en Jan Henderik in samenwerking met Unseen. De kunstenaars presenteren met hun collectie de diversiteit aan Rotterdamse subculturen van de afgelopen decennia op grote, kleurrijke beelden in etalages en op zuilen en luchtkokers in de Koopgoot.

In het fashionatelier geven kunstenaars en designers een kijkje in de keuken van het maakproces van designfashion. Deelnemende kunstenaars zijn onder andere Sam Cruden, Tailors and Wearers, Nen Xavier en Cheraine Baljé.

De Goot is een concept van The Young, een bureau voor merkontwikkeling dat op basis van kwalitatief onderzoek een strategie ontwikkelt en die vervolgens tot leven brengt. Het bureau, opgericht door Femke de Jonge en André Bouwman, werkte eerder voor merken als Secrid, Yoni, Foot Locker, BMW en Ecover. Elk kwartaal programmeert The Young in De Goot nieuwe ambassadeurs en creatieven die het lokale én internationale karakter van Rotterdam weerspiegelen. Rotterdammers met een duidelijke focus en vernieuwende gedachten — die onverwachte ontmoetingen creëren en de stad verbinden met hun creativiteit. The Young blijft verantwoordelijk voor de programmering van De Goot vanuit een fysieke winkel op het centrale plein waar de Koopgoot onder de Coolsingel doorloopt. Naast festivals en exposities worden er ook lezingen, workshops, films en bijvoorbeeld sample sales geprogrammeerd in De Goot.

Verblijfsgebied dat inspireert

Sarah Vehmeijer, namens CBRE IM verantwoordelijk voor de exploitatie van De Koopgoot: “Mensen winkelen steeds gerichter en vinden het belangrijk dat een plek meer biedt dan alleen traditionele winkels. Een winkelgebied moet leuk zijn om naar toe te gaan, blijven verrassen en vermaken en vooral meer bieden dan dat wat je ook online kunt kopen. Met De Goot wordt de Koopgoot in hartje Rotterdam, nog meer een verblijfsgebied waar je ontmoet, iets nieuws ziet of leert en dat je inspireert. Ondernemers en kunstenaars krijgen in De Goot de ruimte om te experimenteren met nieuwe concepten op het gebied van kunst, cultuur, sport, ambachten of een combinatie hiervan. En dat beperkt zich niet tot de fysieke winkel van De Goot. De programmering verspreidt zich dwars door het hele gebied, in winkels en etalages en op straat.”

Advertentie
Advertentie

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.