Carlijn Kingma fileert wooncrisis bij Brutus
Na een opleiding als klassiek architect aan de Universiteit van Delft ontwikkelde Carlijn Kingma zich tot onderzoeker, kunstenaar en onorthodox cartograaf. In grote tekeningen legt zij de onzichtbare krachten en structuren vast die onze maatschappij vormgeven. Haar nieuwe, extreem gedetailleerde tekening met als titel De machinerie van de volkshuisvesting vormt het hart van de tentoonstelling Fear of Falling, van 4 januari t/m 8 maart bij Brutus.
"Huisvesting is een van de belangrijkste bronnen van maatschappelijk onbehagen," zegt Carlijn Kingma. "Er worden te weinig huizen gebouwd en als ze er wel komen dan zijn ze te duur, staan ze op de verkeerde plek, zijn ze niet toekomstbestendig of sluiten ze niet aan op de vraag." Deze uitspraak raakt aan het hart van Fear of Falling, haar nieuwe tentoonstelling waarvan de titel is ontleend aan het gelijknamige essay van de Amerikaanse schrijver en politiek activiste Barbara Ehrenreich (1941-2022). In dit essay beschreef Ehrenreich de angst van de middenklasse: het groeiende besef dat hun kinderen het misschien niet beter gaan krijgen dan zijzelf.
Brutus geeft nieuwe lading aan Kingma's beeldtaal, want de rauwe ruimtes vragen om een alternatieve aanpak. Groot formaat projecties en wandvullende prints trekken de bezoeker het systeem in. Details en animaties tonen fragmenten van inzicht en maken lagen van de volkshuisvesting zichtbaar. Licht, geluid en tekstbeelden vergroten de urgentie en tonen de politieke en morele kracht van het werk.
"Carlijn werkte van 2017 tot 2018 als resident in het Brutus Lab. Dat Carlijn terugkeert naar de plek waar haar artistieke avontuur begon en haar werk opnieuw hier toont, voelt alsof de cirkel rond is," zegt Sanne ten Brink, directeur Brutus.
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.