Bestemming Rotterdam toont hoe Rotterdam rond 1900 steeds aantrekkelijker wordt als bestemming voor toeristen
Rotterdam werd begin dit jaar door The New York Times uitgeroepen tot een van de tien steden die absoluut bezocht moest worden. Meer dan 125 jaar geleden trokken nieuwsgierige reizigers ook al naar Rotterdam, gewapend met de iconische rode Baedeker-reisgids. De tentoonstelling Bestemming Rotterdam in de Kunsthal laat zien hoe Rotterdam steeds aantrekkelijker werd als bestemming voor toeristen van over de hele wereld.
De rode Baedeker-gidsen van de Duitse uitgever Karl Baedeker verschenen in diverse talen en bieden reizigers praktische informatie, gedetailleerde kaarten en een overzicht van bezienswaardigheden. In 1835 neemt de gids Rotterdam voor het eerst op als bestemming voor een reis langs de Rijn. In de tentoonstelling vormt de Baedeker de leidraad: plekken die hierin worden beschreven en aangeprezen, komen tot leven in twintig schilderijen die deze locaties verbeelden. De werken zijn afkomstig uit de collectie van Museum Rotterdam.
Delftsche Poort, Marius Richters, 1935. Museum Rotterdam
Stad in volle ontwikkeling
De bezoeker volgt de voetsporen van toeristen die een stad in volle ontwikkeling ontdekken. Toeristen ontdekken de mooiste plekjes in een stad in volle transitie: van een klassieke koopmansstad tot moderne metropool. De Baedeker-gids noemt Rotterdam in 1871 ‘een van de schoonste, minst rokerige en meest aangename van alle handelssteden’. Niet veel later zorgen de aanleg van de Nieuwe Waterweg en de sprong naar Zuid voor een explosieve groei van havens, scheepvaart en bevolking. Kunstenaars als Jongkind en Richters leggen die veranderingen vast in hun schilderijen - van de levendige Leuvehaven tot het imposante spoorviaduct over de Kolk.
Spoorviaduct over de Kolk, Marius Richters, ca. 1915. Museum Rotterdam
Ook levendiger
Het Witte Huis benadrukt de verandering van een Oudhollandse binnenhaven naar een modern stadsdeel. Rotterdam wordt niet alleen drukker en voller, maar ook levendiger. Zo toont Van Voorden in zijn schilderij het toeristische avontuur van drie elegante dames op de Oosterkade, verdiept in hun rode Baedeker-gids, en legt hij de Oudehaven vast, waar grote posters de kades sieren en toeristen lokken naar theaters en dansgelegenheden.
Toeristen op de Oosterkade, August Willem van Voorden, ca. 1915. Museum Rotterdam
Meer nieuwtjes lezen?
Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.