
Twee humanoïde robots onderzoeken wat het betekent om mens te zijn
In de voorstelling Artificial by Nature onderzoeken theatermaker en acteur Yannick Noomen en maker, acteur en componist Annelinde Bruijs als twee humanoïde robots wat het betekent om mens te zijn. In één grote muzikale compositie speculeren zij, met een goede vleug filosofie, over deze vraag. Op 21 januari is de productie van Nineties te zien bij Theater Rotterdam.
Geïnspireerd op het gedachtegoed van filosoof Helmuth Plessner, die betoogde dat de mens van nature kunstmatig is, is de voorstelling is een muzikale ode aan de ploeterende mens.
Anne Maike Mertens, regisseur: “Robots bieden een ideaal perspectief om met afstand naar onszelf te kijken. Door hun vervreemdende blik kunnen we dichter bij de essentie van het menselijk bestaan komen. Een blik die niet vervalt in sentiment, maar juist onze verwondering over het menszijn voedt. De stuntelende, zoekende mens die probeert te begrijpen wie hij is en wat hem drijft, staat daarbij centraal. Oorspronkelijk maakten we deze voorstelling als locatieproject. Nu hebben we het werk getransformeerd tot een zaalvoorstelling waarin dat onderzoek een nieuwe intensiteit krijgt.’’
Nineties werkt voor deze voorstelling samen met componist, zangeres en acteur Annelinde Bruijs. Ze beweegt zich op het snijvlak van muziek, theater en filosofie, en werkte eerder bij Nineties in Untitled en Merkel. Daarnaast maakte ze deel uit van muziektheatercollectief CLUB GEWALT en werkt ze met gezelschappen als Orkater, Urland en Floor Houwink ten Cate.
Annelinde Bruijs: “Hoe klinkt denken? In tempo’s, melodieën en herhalingen onderzoeken we de haperende compositie van gedachten. Met stemvervorming proberen we vervreemding hoorbaar te maken, en voelbaar dat we nooit helemaal samenvallen met de gedachten die we over onszelf hebben.”