Spring naar hoofdinhoud
Artikelen

SUSAN BIJL en Roffa Mon Amour gaan terug naar 2000

Jeroen Veenstra

SUSAN BIJL viert dit jaar het 25-jarig bestaan. Na een expositie en een boek is er nu een filmavond. Op 27 september is in samenwerking met Roffa Mon Amour de vertoning van Being John Malkovich bij GÆA STUDIO. De film ging in de Nederlandse bioscopen in première in 2000. Het jaar waarin het allemaal begon voor SUSAN BIJL. Tickets zijn verkrijgbaar via deze link.

Vincent van Duin, mede-oprichter van Susan Bijl, heeft een persoonlijke motovatie opgesteld voor de filmkeuze.

''Op zaterdag 27 september draaien we Being John Malkovich van Spike Jonze, samen met Roffa mon Amour, achter ons pand aan de Oostzeedijk in Rotterdam.

Toen Susan en ik audiovisueel design studeerden aan de Willem de Kooning Academie, waren muziekvideo's een platform voor artiesten om zich te presenteren. De regisseurs waren vaak vrienden van de muzikanten zelf, die met kleine budgett en waanzinnige concepten minifilms maakten. Uit die scene ontstond een nieuwe generatie filmmakers die later grote films regisseerden, zoals Seven (David Fincher), The Zone of Interest (Jonathan Glazer) en Her (Spike Jonze).

In de jaren 90 regisseerde Spike Jonze muziekvideo's voor veel van onze favoriete artiesten, zoals 100% van Sonic Youth, Feel the Pain van Dinosaur Jr., Cannonball van The Breeders, Buddy Holly van Weezer, Da Funk van Daft Punk. Misschien wel zijn bekendste was Sabotage van The Beastie Boys. Geen wonder dus dat we ontzettend nieuwsgierig waren naar Being John Malkovich, zijn speelfilmdebuut, toen die in 2000 in Nederland uitkwam.

2000 is ook het jaar waarin we afstudeerden en ons merk startten. Het was nooit onze bedoeling een mode- of tassenmerk te beginnen. Maar we hadden wél een sterke drive om iets universeels, functioneels en gedurfds te creëren, gewoon vanuit het niets. Achteraf gezien beïnvloedde de mentaliteit van regisseurs zoals Spike Jonze en bands zoals Sonic Youth of Beastie Boys ons meer dan we beseften: creëer gewoon waar je in gelooft, zelfs zonder geld, middelen of ervaring.

Toen we met Roffa mon Amour om tafel gingen om een filmavond te organiseren voor ons 25-jarig jubileum, was de keuze duidelijk: Being John Malkovich. We hebben hem sinds de release niet meer gezien, maar het concept van deze film is zo absurd dat we hopen dat je zin krijgt om een ticket te kopen en deze film samen met ons (opnieuw) te bekijken.''

Advertentie
Advertentie

Jeroen Veenstra

Geboren en getogen in Rotterdam en al sinds 2001 als journalist schrijvend over festivals, cultuur, kunst, muziek, uitgaan, horeca en lifestyle in de stad. Ziet het als zijn persoonlijke en hartstochtelijke opdracht om altijd van alles op de hoogte te zijn in Rotterdam. Handig, aangezien hij hoofdredacteur online bij Uitagenda Rotterdam is. Vanuit zijn thuisbasis op het randje van het centrum en Crooswijk bezoekt hij in functie, maar zeker ook privé, vooral nieuwe initiatieven die zijn favoriete stad weer leuker maken.

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.