Spring naar hoofdinhoud
Artikelen

Rotterdam is op z’n kleurrijkst tijdens Zomercarnaval

Uitagenda Rotterdam

Opzwepende muziek, de meest kleurrijke kostuums en prachtige mensen uit alle hoeken van de wereld zorgen ervoor dat de stad bruist tijdens het Rotterdam Unlimited Zomercarnaval op 25 en 26 juli. Naast een groot feest is het evenement een ode aan de culturele diversiteit die zo kenmerkend is voor Rotterdam.

Marlies van der Neut sprak meerdere betrokkenen.

Oneal & Celine Rodgers – King & Queen Zomercarnaval

Broer Oneal en zus Celine Rodgers werden door hun groep Bacchanal Tribe genomineerd voor de Royalty Election. Die hebben ze gewonnen. Op zaterdag 26 juli schitteren ze voorop in de iconische Straatparade van Rotterdam Unlimited Zomercarnaval. ''Extra bijzonder. Zeker als broer en zus.'' Bovendien is hun nichtje Eden verkozen tot Zomerprinses 2025.    

Oneal en Celine zijn bekend met veel culturen door hun internationale achtergrond. Hun vader is Surinaams, hun moeder komt van Curaçao, zelf zijn ze geboren in Nederland en opgegroeid op Aruba. Celine werd betoverd door het Zomercarnaval toen ze op 9-jarige leeftijd voor het eerst een Queen Carnaval op een podium zag dansen. ''Ik dacht alleen maar ‘dat wil ik ook’. In eerste instantie ben ik gaan dansen voor verschillende queens, maar dit jaar dacht ik, nu is het mijn beurt.''

''Dat mijn zusje zo graag mee wil doen, speelt zeker mee, maar voor mij komt deze kans op precies het goede moment,'' voegt Oneal toe. ''Ik heb me de afgelopen jaren verdiept in verschillende culturele tradities, die horen bij het carnaval en toen Celine zei dat ze mee ging doen, kwam alles voor mij mooi samen.''

De broer en zus kunnen niet wachten tot het zo ver is. Oneal: ''We gaan sowieso genieten. Het is zo’n mooi feest. Het maakt niet uit waar je vandaan komt of welke cultuur je vertegenwoordigt, iedereen die meedoet, doet dat uit dezelfde liefde. Dat straalt ervan af en kun je niet missen als je erbij bent.''

Kostuumontwerper Claire-Lune van Arneman 

Eén van de mensen die dag in dag uit bezig is met het Zomercarnaval is Claire-Lune van Arneman. Het ontwerpen en maken van kostuums is haar met de paplepel ingegoten op Aruba. ''Mijn eerste parade beleefde ik toen ik 2 jaar oud was. Het is voor ons geen uit de hand gelopen hobby, maar een levensstijl.'' Ze legt uit dat iedereen op het eiland een link heeft met het Zomercarnaval. ''Of je nu danst, zingt of kookt, iedereen houdt zich ermee bezig op een bepaalde manier. En zo hielp ik van jongs af aan al bij het maken van kostuums. Het zit echt in ons DNA.''

Nu runt ze samen met haar man het bedrijf SUAVE Global in Rotterdam waarmee ze carnavalsgroepen, maar ook kings en queens van over de hele wereld voorziet van kostuums en stalen frames die daar de basis voor vormen.

''Dit jaar is voor ons net even anders omdat we niet meedoen aan de straatparade met onze groep Blends Carnival Group. Ik heb een heftig jaar achter de rug en heb besloten dat ik me naast het ontwerpen en maken van kostuums wil bezighouden met andere zaken binnen het carnaval. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat het maken van kostuums wordt gezien als kunstvorm en dat de kennis en vaardigheden die daarbij horen niet verloren gaan.'' Met haar 46 jaar is Claire-Lune nu een van de jongere ontwerpers en de opvolgers staan nog niet in de rij.

Ze voegt de daad bij het woord door zich dit jaar in te zetten voor een mooi project dat de jeugd inspireert voor het vak. ''In samenwerking met Bureau Vermaeck laten we 750 kinderen de hoofdtooien maken voor de kinderparade. Op deze manier hopen we dat zij zich onderdeel voelen van het Zomercarnaval en er in toekomst meer mee gaan doen.''

Maatschappelijke boodschap

Natuurlijk zien de kostuums van Claire-Lune eruit om door een ringetje te halen, maar ook de boodschap die erachter zit, vindt ze belangrijk. ''Zo heb ik aan het begin van mijn carrière een ode gebracht aan de ervaren ontwerpers die mij het vak hebben geleerd en stond een ander jaar het kapprobleem centraal. Dit evenement is ontzettend belangrijk voor Rotterdam, niet alleen omdat het verschillende culturen samenbrengt, maar ook omdat het de stad volop kansen biedt. Door de grote verscheidenheid aan deelnemers in de parade trekt het jaarlijks een enorme stroom bezoekers naar de stad. Dat is natuurlijk ook financieel gezien heel interessant.'' Naast fantastische promotie voor de stad vindt Claire-Lune vooral dat iedereen gewoon naar Rotterdam moet komen. ''Ik zou zeggen; kom dansen, vergeet je zorgen en vier het erfgoed. Niemand kijkt naar kleur, afkomst, status of uiterlijk. Iedereen is gelijk en geniet.''

Claire-Lune van Arneman door Vera Cornel

Artistiek leider Richard Nazier

''Het is een iconisch evenement waar mensen elk jaar weer naar toe leven,'' zegt artistiek leider Richard Nazier. ''Naast een groot feest met muziek, dans en verbondenheid, kun je het Zomercarnaval ook zien als een soort meetinstrument dat aangeeft hoe divers de stad daadwerkelijk is. Rotterdam en culturele diversiteit worden vaak in één adem genoemd, en bij het Zomercarnaval kun je dat ervaren met al je zintuigen.''

Volgens Richard maakt het Zomercarnaval vooral zichtbaar hoe communities uit de Afro-Caribische gemeenschap leven. ''Zij zijn het carnaval. Wat ze daar voelen, beleven en uitstralen, komt ook terug in hun dagelijks leven. Maar ook veel andere groepen uit Rotterdam, en van daarbuiten, vieren tijdens het festival hun identiteit. Juist die mix van mensen maakt het evenement zo bijzonder.''

Richard benadrukt daarbij dat het verbinden van de mensen uit verschillende communities niet ophoudt zodra het festival voorbij is. ''Ook buiten het evenement om zorgen we voor sociale cohesie, het bieden van perspectief aan jongeren, het aanpakken van eenzaamheid en het waarborgen van tradities.''

Richard vervult zijn rol als artistiek leider vooral faciliterend omdat de gemeenschap zelf heel goed weet wat er op creatief gebied mogelijk is. ''Waar het in mijn rol vooral om gaat, is het vertalen van alles wat bij onze cultuur hoort naar de programmering van dit evenement. En daarbij hoort ook onderzoeken waar behoefte aan is in de gemeenschap. Zo hebben we ervoor gezorgd dat de Battle of Drums dit jaar weer buiten plaatsvindt. Daar zijn we superblij mee.''

Muziekprogramma

Nu de brassbands bij de aankomende editie de Coolsingel weer laten swingen, is het natuurlijk extra jammer dat het traditionele muziekprogramma niet in de buitenruimte plaatsvindt. Richard: ''Dat is een groot gemis. De veiligheidsmaatregelen waarmee het evenement sinds een paar jaar te maken heeft, zorgen er naar mijn mening voor dat de kloof, die de doelgroep ervaart tussen henzelf en de rest van de samenleving, alleen maar groter wordt. Die ‘superdiversiteit’ waar Rotterdam vaak mee pronkt, daar dragen wij als organisatie namelijk enorm aan bij.''

Naast de terugkomst van de Battle of Drums op de Coolsingel, komt er bij de straatparade nog meer ruimte voor beeldende kunst en wordt er bij de festivalmarkt Mercado een hoek ingericht met speciale programmering. ''In samenwerking met verschillende partijen uit de stad zetten we daar elementen uit de Afro-Caribische cultuur in de spotlights. Gedragingen, tradities en handelingen die voor de community vanzelfsprekend zijn, worden verder uitgediept.'' De organisatie zet bewust minder in op het muziekprogramma. ''Vaak worden er spontaan feestjes georganiseerd door de community zelf. Wat er gebeurt vanuit die informaliteit is minstens zo waardevol.''

Advertentie
Advertentie

Uitagenda Rotterdam

Uitagenda Rotterdam is ook een magazine dat elke twee maanden wordt verspreid in Rotterdam. Verschillende redacteuren en fotografen verzorgen verhalen, rubrieken en reportages. Als er verhalen uit het magazine op de website worden gepubliceerd, worden de namen van de makers bij het artikel geplaatst.  

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.