Spring naar hoofdinhoud
Artikelen

Kunstinstituut Melly opent de eerste Europese tentoonstelling van Marilyn Nance

Jeroen Veenstra

Marilyn Nance begon op achttienjarige leeftijd foto’s te maken van het dagelijkse leven in New York City. Op drieëntwintigjarige leeftijd reisde ze als technisch medewerker mee met een Amerikaanse delegatie naar Nigeria, waar ze een levendige visuele verslag van maakte. Inmiddels maakt ze al vijf decennia beelden van historische gebeurtenissen, familietradities, gemeenschapbijeenkomsten, reizen en intieme alledaagse momenten. Bij Kunstinstituut Melly is haar eerste Europese tentoonstelling: Spirit Faith Grace Rage. Te zien t/m zondag 26 april 2026.

De exposite laat Marilyn’s toewijding zien aan het vastleggen van het leven binnen de Afrikaanse diaspora en het beheren van persoonlijke archieven als essentiële bronnen van historische kennis. De tentoonstelling toont een selectie van foto's, aangevuld met geluidsfragmenten die door Marilyn zijn verzameld en door kunstenaar en technoloog Ali Santana zijn samengebracht.

Tijdens het onderzoeken en ordenen van haar fotoarchief begon Marilyn de titel Spirit Faith Grace Rage te gebruiken om haar werk, verspreid over tijd en ruimte, met elkaar te verbinden. Marilyn ziet Spirit als de onderliggende energie van een gebeurtenis; Faith als het vertrouwen dat alles bijdraagt aan het grotere geheel; Grace erkent de spiraal van de tijd en de schoonheid, liefde en vreugde die in het alledaagse aanwezig zijn; Rage is de geaccumuleerde energie die zich manifesteert en ons vooruit helpt.

In de tentoonstelling vormen de door Marilyn zorgvuldig geselecteerde foto’s een samenhangend geheel van tijdloze gebaren, waarin reünies, rituelen, omhelzingen, dans, podia, straat- of kerkscènes, demonstraties en huiskamers met elkaar worden verbonden. Geluidsfragmenten die Marilyn in de loop der jaren verzamelde en die zijn samengesteld door kunstenaar en technoloog Ali Santana, doordringen de tentoonstellingsruimte met de sociale en intieme sferen waaruit de beelden voortkomen.

Deze ideeën vormen de kern van de tentoonstelling, waarin foto’s samenkomen die tijd, plaats en sociale context overstijgen, en zo de verbindingen blootleggen tussen het leven van Afro-Amerikanen, de Afrikaanse diaspora en wereldwijde geschiedenissen van verzet en viering.

Advertentie
Advertentie

Jeroen Veenstra

Geboren en getogen in Rotterdam en al sinds 2001 als journalist schrijvend over festivals, cultuur, kunst, muziek, uitgaan, horeca en lifestyle in de stad. Ziet het als zijn persoonlijke en hartstochtelijke opdracht om altijd van alles op de hoogte te zijn in Rotterdam. Handig, aangezien hij hoofdredacteur online bij Uitagenda Rotterdam is. Vanuit zijn thuisbasis op het randje van het centrum en Crooswijk bezoekt hij in functie, maar zeker ook privé, vooral nieuwe initiatieven die zijn favoriete stad weer leuker maken.

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.