Spring naar hoofdinhoud
Artikelen

CUTE is een speelse reis door de wereld van schattigheid in de Kunsthal

Annemoon Kater

Iets schattigs hoeft niet alleen lief te zijn. Het kan ook kan raken, verrassen of aan het denken zetten. Kunsthal presenteert vanaf 5 juli CUTE, een tentoonstelling over de aantrekkingskracht van schattigheid. Van emoji’s tot anime en van Hello Kitty tot digitale monstertjes.

De tentoonstelling is niet alleen om naar te kijken, het is een ervaring. Bezoekers dansen op zoete beats in de Hello Kitty disco, stappen in de wereld van anime met de installatie Glimmer of stylen hun eigen digitale monstertjes in de game arcade. Modeontwerper JimmyPaul ontwierp speciaal voor de tentoonstelling een feestelijke jurk voor Nijntjes 70e verjaardag. Van Japanse kawaii en internet memes tot futuristisch design: CUTE is een speelse reis door de wereld van schattigheid.

Meer dan vijftig kunstenaars en collectieven van over de hele wereld onderzoeken wat schattig betekent in kunst, popcultuur en ons dagelijks leven. Grote namen als Takashi Murakami, KAWSxCampana, Sejoon Kim, Aya Takano en Mark Leckey laten zien hoe cuteness thema’s als identiteit, technologie, gender en nostalgie raakt.

Ook het Rotterdamse duo Supertoys Supertoys is vertegenwoordigd, niet alleen met eigen werk, maar ook met een opvallend tentoonstellingsontwerp.

Cry Baby, Play Together, Monstrous Other, Sugar-Coated Pill en Hypersonic

De tentoonstelling is opgebouwd rond vijf thema’s: Cry Baby, Play Together, Monstrous Other, Sugar-Coated Pill en Hypersonic. Elk deel laat een andere kant van schattigheid zien, van onschuldig en troostrijk tot ongemakkelijk of zelfs verontrustend. Zo lijken de AI-gecreëerde katten portretten van Graphic Thought Facility perfect en knuffelbaar, maar roepen ze bij langer kijken een vreemd gevoel op.

De tentoonstelling laat ook zien waar onze liefde voor schattigheid vandaan komt. Alles begint met de eerste kawaii-illustraties van Yumeji Takehisa in het Japan van begin 20e eeuw. Vanaf de jaren 1990 verspreidt de kawaii-cultuur zich razendsnel buiten Japan – met dank aan merken als Hello Kitty, manga en anime. Deze wereldwijde opmars van Japanse schattigheid wordt ook wel pink globalization genoemd, en zorgt ervoor dat cute een vaste plek krijgt in de popcultuur.

Tegelijk wordt de beeldtaal van kawaii steeds vaker gebruikt door kunstenaars om zwaardere thema’s aan te snijden. Denk aan het werk van Takashi Murakami en Mike Kelley, die met hun stijl – ook wel cutism genoemd – balans zoeken tussen vrolijk en confronterend. In de 21e eeuw geven jonge makers, opgegroeid met TikTok, internet memes en digitale avatars, een nieuwe draai aan het begrip cute.

Advertentie
Advertentie

Annemoon Kater

Ik woon in het centrum van Rotterdam en ben vaak te vinden in het nachtleven, zowel achter de camera als fotograaf, als op de dansvloer. Je komt me regelmatig tegen bij uitgaansplekken als FERRY, WORM en MONO. Overdag wandel ik graag door de stad op zoek naar vintage pareltjes, fijne lunchspots of gewoon een goed bakkie koffie!

Meer nieuwtjes lezen?

Lees nog meer tips, achtergrondverhalen en nieuws over Rotterdam.

Cookies op de website van Uitagenda Rotterdam
We gebruiken cookies waarmee we onze website en advertenties persoonlijker en relevanter maken. Als je niet akkoord gaat, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.