Voor de grote Rotterdamse theaters brengt de coronatijd afgelastingen en onzekerheid. Toch gloort er hoop dankzij creativiteit, reflectie en nieuwe voorstellingen in de maak.
Theater Rotterdam heeft zich flink aangepast afgelopen jaar. Clint van der Hartt, verantwoordelijk voor marketing en communicatie, noemt enkele aan het theater verbonden makers. Zo maakte Davy Pieters mee dat twee van haar voorstellingen door lockdowns werden afgelast, net als Silke van Kamp die twee keer haar voorstelling HAAT vlak voor de première moest cancelen.
Wunderbaum
Het gezelschap Wunderbaum past zich zo goed mogelijk aan door hun huidige voorstelling The Clowns Convention op te delen in een zoommeeting, een film en een in het najaar live te spelen voorstelling. Eerder speelde zij al in bijzondere anderhalvemeter setting met koptelefoons de productie Work Harder. Lees hier hoe het maakproces verliep tijdens de lockdown.
Het waarom beantwoord
Interessant is ook Het waarom beantwoord, waaraan onder meer de bekende Rotterdamse schrijver Raoul de Jong meewerkte. Voor dit project dook Mathieu Wijdeven in zijn familiegeschiedenis met een wel heel kleurrijke betovergrootvader. De première in het najaar van 2020 ging niet door en werd, achteraf vergeefs, uitgesteld tot eind januari. Op de website van Theater Rotterdam is daarom een korte documentaire te zien, waarin Wijdeven vertelt hoe het eerste uitstel een nog betere voorstelling opleverde. Hoewel hij de tweede afgelasting zag aankomen, vond hij het toch ‘een klap’ en een ‘moeilijk moment’. 'Maar ik was me ook bewust van de luxe dat ik zolang aan mijn voorstelling heb mogen werken. Ik heb ervan genoten', zo is te horen.
Op vrijdag 23 april tussen 19:00 en 22:00 uur is er tijdens het online festival MOMO Create & Perform een preview van Het waarom beantwoord te zien.