De Stichting Rotterdamse Dakendagen is de winnaar van de 21e Marketing Award Rotterdam. De Marketing Award Aanstormend Talent ging dit jaar naar het pre-loved sneakers label WEAR.
De Marketing Awards zijn op 10 januari 2023 uitgereikt door burgemeester Ahmed Aboutaleb, op de nieuwjaarsreceptie van Rotterdam Partners in de Laurenskerk. De jury noemde de Rotterdamse Dakendagen, met hun kleurrijke Rooftop Walk als hoogtepunt, onderscheidend, gedurfd en een toonbeeld van ondernemerschap dat is gericht op het creëren van een toekomstgerichte duurzame stad.
De Marketing Awards Rotterdam worden jaarlijks toegekend aan mensen of organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan het imago en de promotie van de stad. Nadat het Depot Boijmans Van Beuningen vorig jaar hun award vanwege corona nog in zeer besloten kring uitgereikt kreeg, vond de uitreiking dit jaar weer traditioneel plaats op de nieuwjaarsreceptie van Rotterdam Partners. Ten overstaan van een divers gezelschap van zo’n 300 Rotterdammers, werden de verraste winnaars door de burgemeester het podium op geroepen.
Dakendagen directeuren Léon van Geest en Nikki Kamps en hun team dragen al jaren op grote hoogte bij aan Rotterdams’ imago van vooruitstrevende, innovatieve stad, aldus de jury van de Marketing Awards Rotterdam. “Ze inspireren, informeren, vermaken en zetten aan het denken. Met hun loopbrug over de Coolsingel, die in een maand ruim 200.000 bezoekers trok, en tot ver buiten onze landsgrenzen media aandacht kreeg, gaven ze letterlijk kleur en een nieuw perspectief aan de stad.”
De jury ziet het grote internationale bereik van de dakendagen als bewijs van de originele en inspirerende kijk die de organisatie heeft op het gebruik van daken: “De vele mogelijkheden die de Dakendagen laat zien, van wonen en recreëren tot energieopwekking en wateropslag, toveren de Rotterdamse daken om tot een nieuwe laag publieke ruimte.”
De marketing Award voor aanstormend talent is aan WEAR uitgereikt. Oprichters Pim Roggeveen en Lorenzo van Galen zagen dat de kledingindustrie wereldwijd goed is voor acht procent van de uitgestoten broeikasgassen en besloten in actie gekomen. Hun antwoord op fast fashion is om sneakers een tweede leven te geven.
WEAR verkoopt pre-loved sneakers en geeft bestaande sneakers een opknapbeurt. “‘Niet lullen maar poetsen’ is niet alleen hun instelling, maar welhaast ook hun business model. Dat ze daarnaast ook kansen bieden aan Rotterdammers met een afstand tot de arbeidsmarkt, maakt hun verhaal alleen maar mooier,” aldus de jury die zeer lovend is over WEAR. “WEAR is innovatief, origineel en ambitieus. Echt Rotterdams dus. Een prachtig voorbeeld van maatschappelijk bewust ondernemen, met de potentie om veel impact te maken.”
Foto's Roofop Walk Ossip van Duivenbode in opdracht van Rotterdamse Dakendagen en MVRDV