Muziek, zang, dans en luchtacrobatiek
Klassieke muziek gaat nog vaak samen met een drempel die verse liefhebbers ervan weerhoudt een concert te bezoeken. Niet bij Julia, want de wereldpremière belooft een spektakel voor nieuwe én doorgewinterde liefhebbers van klassieke muziek.
Het Rotterdams Philharmonisch Orkest bundelde de krachten met Guy Caron, de man die Cirque du Soleil groot maakte. Mike Schäperclaus, innovator van het Rotterdams Philharmonisch Orkest: ‘Het orkest presteert op het hoogste niveau en behoort tot de top 10 van de wereld, dus dacht ik aan het eveneens grootse Cirque de Soleil én de man erachter. Guy Caron kan muziek neerzetten op een visuele manier, zoals eigenlijk niemand anders dat kan.’
‘Toch wordt het geen circusvoorstelling’, vertelt Caron: ‘Ik heb een circusachtergrond, dat is duidelijk, maar ik gebruik er wat van in de show, zoals ik ook de dans en de magie gebruik.’
Ik ben Julia
Bestaande muziek en een nieuwe voorstelling, dat was het basisidee. Er was een verhaallijn nodig en de gedachten gingen al snel uit naar Romeo en Julia. Wie kent dat wereldberoemde verhaal immers niet? Gekozen werd voor een aparte insteek; het verhaal zoemt in op Julia. Want iedereen die geraakt wordt door de liefde kan Julia zijn, is het credo. Zij heeft in deze show dan ook – letterlijk – vele gezichten en is bijvoorbeeld acrobate, sopraan en dan weer actrice. Haar zoektocht naar liefde wordt zo op verschillende manieren tot leven gebracht en performers uit binnen- en buitenland vertellen mee: Stanley Burleson, Carel Kraaijenhof en 89 dansers uit o.a. de ballet- en hiphopscene, om alvast iets te noemen. Acrobaten hangen boven het orkest en om de muzikanten heen stelen dansers en andere performers de show met illusionisme, poëzie, vuuracts en special effects.
Minder uitleg, meer ervaren
Mike Schäperclaus: ‘Er wordt bij klassieke muziek vaak te veel uitgelegd. Ik hoop dat mensen de muziek komen ervaren en naar huis gaan met een nieuwe, eigen ervaring. Hoe die eruitziet hangt toch van vele dingen af: hoe je die ochtend opstaat, wat voor dag je hebt, noem maar op. Toen ik het Canto Ostinato van Ten Holt voor het eerst hoorde, had dat een grote impact op me. Daarna ging ik muziek studeren en begreep ik meer over allerlei inhoudelijke details, maar die kennis had ik niet nodig om de muziek te kunnen beleven, ervan te genieten en erdoor geraakt te worden.’
Julia, Ahoy Rotterdam, vr 12 en za 13 juni, 20:30 u
Bekijk dit artikel in het Uitagenda Magazine
Tekst Deniece van Wildschut Foto Marcel van Oostrum
© Uitagenda Rotterdam magazine, juni 2015
LET OP: op deze tekst rust auteursrecht. Het is niet toegestaan om deze in welke vorm dan ook, geheel of gedeeltelijke over te nemen, zonder toestemming van de uitgever.
Bekijk de Making Of video's in de Uitagenda Plus